dinsdag 24 september 2013

September 2013: Laat de winter maar komen II

 Dit jaar is een zeer goed jaar geweest voor alle fruit: De oogst is echt enorm en niet alleen in onze tuin!

September is dan ook een erg drukke maand met het verwerken van alles.
Op de foto o.a. druivensap: het sap van de rode druiven was te zoet, maar van de witte druiven smaakt het echt verrukkelijk. 

Op de achtergrond de kleine perziken, ik had deze nog niet eerder gezien. Ik dacht eerst dat het abrikozen waren, maar blad en oogsttijd zijn heel anders. De perziken  hebben te weinig smaak voor jam, maar als 
    moes in de yoghurt zijn ze heerlijk. 20 kilo ontpitten en ontvellen is wel effe werk.

 Ook ruil ik wel: Van de buren kreeg ik een emmer eigen aardappels, zij kregen van mij hazelnoten.
 Het is nu ook iedere ochtend walnoten rapen. 
Jim gaat dan altijd mee voor de laatste appeltjes die van de bomen vallen. We hebben nu al twee grote kisten vol. Elke avond een schaaltje doppen.

Gelukkig is het mooi en droog weer, zodat de bodem droog is. Walnoten moet je bijtijds rapen want ze rotten snel in een vochtige omgeving. 
 Hazelnoten hebben we dit jaar ook heel veel. Wij hebben een soort met lange, smalle noten, bij vrienden hebben we grote ronde noten geraapt. De smaak is zo'n beetje hetzelfde. 
Ook hazelnoten moet je snel rapen om te zorgen dat ze niet rotten. 
Ziet er mooi uit hè?


En dan nog alle appels en peren in de opslag. De vriezer zit al weer vol met o.a. appel- en perzikenmoes.

Ook heb ik een stoofperenboom, en heb al stoofperen ingemaakt in bewaarde augurken- en olijvenpotten.

 De gedroogde tijm, munt en rozemarijn zitten alweer in potjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten