vrijdag 22 november 2013

Oktober 2013: Ode aan Jim

19 oktober jl  heeft mijn grote vriend, mijn maat, Jimmy deze aarde verlaten.

Jim is zo lang als hij kon bij mij gebleven, maar zijn lichaam was op, de laatste maanden heeft
mijn zwarte vriend veel pijn gehad.
12,5 jaar hebben wij lief en leed gedeeld en heeft hij alles gegeven wat een hond te geven heeft:
Trouw, inzet, enthousiasme en liefde.

Vele fijne uren hebben wij in Nederland gelopen: In het Rietveld, in het Bentwoud, Compierekade, Galgweg: Alle weggetjes en wegen rond Hazerswoude hebben Jim en ik wel gezien.
Ik met verrekijker, Jim met zijn neus en zo gingen wij op pad. Door weer en wind, bij regen en zonneschijn.

Een tijd lang hebben wij ook trainingen gevolgd: Jim was een hond die graag wilde werken en was altijd bereid iets bij te leren. Na de puppy-training hebben wij gehoorzaamheidslessen gevolgd en na
een pauze van enkele jaren hebben we samen met Conny en hondenvriendin Tara apporteer sport beoefend.
Samen met Conny en Tara hebben we vele mooie uren beleefd: Tara, de slimme ondeugd, altijd bezig om te kijken waar ze lol kon trappen en Jim, het braafste jongetje van de klas. De keren dat Jim de dummy van Tara uit het water heeft gehaald omdat de dame geen zin had, waren ontelbaar.

Toen Jim een jaar of 7 was werd het duidelijk dat Jim last had van athrose: Na een blessure die niet over ging constateerde de dierenarts dat Jim dit al een hele tijd onder de leden had.
Apporteersport, achter de bal aan, naar het strand: Hiervan moesten wij afstand doen. Het heeft even geduurd voordat wij weer een ritme hadden samen.

Voor onze verhuizing naar Hongarije, Jim was toen 11, zag het er naar uit dat Jim al aan zijn laatste dagen bezig was. Hij had veel moeite met lopen en ook geen zin meer.
Toch besloten wij hem mee te nemen naar Hongarije en het is ongelooflijk welke metamorfose Jim onderging: Hij genoot enorm van de grote tuin hier en het droge weer. Mede dankzij de hulp van Gina (www.dierentolkgina.com) heeft Jim nog een heerlijke 1,5 jaar gehad hier.

Lieve vriend, ik wil je bedanken voor alle fijne wandeluren, voor alles wat je mij gegeven hebt in de voorbije 12,5 jaar. Van Gina weet ik dat je je zeer gelukkig voelt waar je nu bent.
Het zij je gegund, je taak is volbracht. Dank je wel lieverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten