dinsdag 25 maart 2014

Maart 2014: Vroeg voorjaar, een impressie

Het voorjaar is vroeg dit jaar: De 2e week van maart vloog de temperatuur zo door naar 20 graden.

De bloemen en planten schieten de grond uit, heerlijk.

Hier enkelen van mijn favorieten:
Overal in het gras maartse viooltjes, in allerlei kleuren: geen biljartlaken maar een kleurrijk tapijt..
 Primula's doen het hier fantastisch: De vorige bewoonster had ze overal in het gras staan, maar dat vond ik zonde: Bij de eerste maaibeurt was alles weg.
Inmiddels staan ze in de border en dan heb ik er weken plezier van.
 Nog een van mijn favorieten: de boshyacinthen. Ik heb niet veel half-schaduwplekken in mijn tuin, maar daar waar dat wel is bloeien deze blauwe beauty's uitbundig. 
Ze staan tussen de pioenen, zodat als ze zijn uitgebloeid, je niets ziet van de uitgebloeide stengels.
 Vorig jaar geplant en gedurende de zomer met veel zorg nagelopen, want het waren ieniemienie plantjes, dit wildemanskruid.
Maar nu de beloning: wat een prachtige klokken in het vroege voorjaar.
En dan die pioenen: De tuin stond er al helemaal vol mee toen wij het huis kochten en ze doen het hier geweldig. 
Ieder jaar is het weer een feest als de groeipunten te voorschijn komen.
Nu, met de warmte van de zon, kun je ze bijna zien groeien als je er bij blijft staan: wel een paar cm per dag. 

1 opmerking: