dinsdag 25 maart 2014

Februari 2014: Zelf muesli maken

 's Morgens begin ik de dag graag met muesli en yoghurt, maar in veel kant-en-klare verpakkingen zit veel suiker en de eco-muesli is behoorlijk duur.

Omdat wij nu zelf veel noten hebben, ben ik begonnen om mijn eigen muesli te maken, het is wel veel werk maar het smaakt heerlijk.

Vooral met het pellen van de noten ben ik zo een uur verder.
 De hazelnoten zijn lastig, uiteindelijk kraak ik ze in mijn vijzel. Inmiddels weet ik precies hoe hard ik op de noot moet slaan om de schaal te breken. 
Dan de walnoten, die gaan gewoon met de notenkraker.
Nu koop ik nog gedroogde abrikozen of pruimen maar eind van de zomer hoop ik die ook zelf te hebben. 


 Ik meng alles eerst in een grote kom, daarna doe ik het over in een grote afsluitbare pot.


Ik gebruik de volgende ingrediënten en verhoudingen:

500 gram havermout
100 gram walnoten
100 gram hazelnoten
125 gram gedroogde vruchten (abrikozen, pruimen, dadels)
100 gram zonnebloempitten
1 a 2 el pompoenpitten

Voor de stoelgang kun je ook nog lijnzaad toevoegen.
Voor meer zoet kun je een el jam toevoegen

Een goede morgen!

1 opmerking:

  1. Dit is wel het ultieme genieten, ontbijten met je zelfgemaakte muesli! Ik neem aan dat de jam die je er misschien eens door doet ook van eigen makelij is? Ik wil daar ook wel wonen!!!
    Liefs en groeten,
    Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen