maandag 7 juli 2014

Juni 2014: Projecten II: Export

Nog een project van mijzelf: Het fruit van onze bomen verwerken, want ik vind het zonde om alles weg te gooien. 
Hier ben ik met mijn Hongaarse buren (vlnr: Geörgy, ik, Roland en Erszébet) aan het leren hoe ik kersen inmaak. 

 Na drie uur hard werken (ahum) hier het resultaat: 5 kg kersen in 15 potten. Geen nieuwe, maar gebruikte potten opnieuw gebruiken.
De oranje-gele kersen zijn van een oud plaatselijk ras en smaken heerlijk zoet.
 Met onze Nederlandse vrienden, die wonen hier iets verderop, zijn we hier bezig om zakjes van jute te maken. Daar zitten de noten in, die wij zelf niet weggegeten krijgen: hazelnoten en walnoten. 


 In ieder zakje een kilo. Ook hier ging het niet vanzelf: Er zat hier en daar toch teveel speling in het naaiwerk dus moesten de hazelnoten uiteindelijk eerst in een plastic zakje.
Tja, alle begin is moeilijk!
 En hier staan de kisten met producten klaar, ik ben er maar wat trots op. 
Een van onze gasten was namelijk zo enthousiast, zij stelde voor om de spullen te gaan verkopen bij haar.

Dat vond ik een geweldig voorstel, vandaar alle actie.
En zie, een voortvarende Jeannette heeft in het Rietveld in Hazerswoude inmiddels een verkoop bord aan het water geplaatst. 

Hazelnoten, per zak van een kilo
Walnoten,    per zak van een kilo
Kersenjam, 
Kersenchutney met rozemarijn (heerlijk bij een stukje kaas of bij gegrild vlees)

Inmiddels heb ik ook Pruimenjam, Pruimenchutney en Pruimen op siroop gemaakt, klaar voor verzending!



Dus mensen: Wie op zoek is naar een eerlijk, ambachtelijk bereid product en een leuke dagtocht: huur een bootje in het Rietveld in Hazerswoude en geniet van het prachtige Hollandse polderlandschap. Leg even aan bij nr 11 en koop iets van je gading!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten