zondag 22 juli 2012

Juli 2012: Eigen appelmoes


Nou hebben wij een boomgaard, leuk natuurlijk, maar eigenlijk weet ik helemaal niets van fruit kweken en plukken. Afgelopen voorjaar met een boek erbij onze oude fruitbomen gesnoeid maar dat is niet helemaal goed uitgepakt, ik had nog veel te veel laten staan.
Gelukkig zitten er hier en daar toch nog appels aan. 
Nu komt de volgende fase: fruit plukken. Wanneer zijn bijvoorbeeld appels rijp om te plukken? Ik weet niet welke rassen het zijn, dus dit zag er goed uit leek me (foto 1) . 
Ik kreeg wel snel in de gaten dat als een appel makkelijk loslaat, de appel goed is voor de pluk. Klinkt wel logisch toch? (foto 2)
Toch even geïnformeerd bij de buurman en eigenlijk is een appel goed als de pitjes in de appel helemaal bruin zijn. (foto 4) Maar ja, dat kun je aan de buitenkant helaas niet zien, dus zitten er in mijn oogst ook wat niet-helemaal-rijpe appels bij (foto 3).
Maar dat vond ik zonde, dus hup, alles in de pan. (foto 5) En tot mijn verbazing is het resultaat zo zoet dat ik echt geen suiker bij de appelmoes hoefde te doen. Ook is de moes behoorlijk dik, dit zal wel komen omdat er door de droogte weinig vocht in de appels zit. (denk ik). 
Van de volgende lading, die ik volgende week ga plukken, ga ik appelstroop maken. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten