zondag 9 november 2014

September-oktober 2014: Wat vliegt daar?

In september hadden wij goede vrienden op bezoek en een van hen is een nog fanatieker vogelaar dan ik. 
Samen zijn wij gewoon hier in de buurt rondgeweest en we hebben een indrukwekkend lijstje gespot. 

Van een aantal heb ik de foto erbij gezocht, de eerste is de grauwe klauwier. Het mannetje links is goed te herkennen, maar wij stuitten op een vrouwtje (rechts) en daar hadden we toch even moeite mee.

De tweede foto is van een glanskop. Prachtig vogeltje, maar je moet altijd goed opletten om 'm te spotten. Ik heb in ieder geval de neiging om alles als 'mees' weg te zetten.  Maar daarom ben je ook met z'n 2-en en ik werd even tot de orde geroepen.
In Nederland zie je deze vogel niet veel maar in Hongarije struikel je erover: Bonte kraaien. 


 Ons dorp ligt aan een aantal grote vismeren en dat trekt natuurlijk ook roofvogels. Wij mochten deze prachtige visarend van dichtbij waarnemen. Ik wist niet dat ze er zo zwart-wit uit kunnen zien. Mooi hè?

En ook deze roofvogel kwam voorbij: de zeearend, weliswaar hoog in de lucht maar heel duidelijk herkenbaar het witte staartdeel.











Het totaal-lijstje van onze 3 uur durende tocht: 27 soorten
Witte kwikstaart, Boerenzwaluw, Groene Specht, Grote Bonte Specht, Visarend, Zeearend, Fuut, Blauwe reiger, Roek, Bonte Kraai, Waterral, Putter, Grauwe Klauwier, Aalscholver, Koolmees, Pimpelmees, Glanskop, Tjif Tjaf, Boomklever, Vink, IJsvogel, Spreeuw, Zwarte Roodstaart, Huismus, Ringmus, Bruine Kiekendief, Boomvalk, Buizerd, Knobbelzwaan 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten