dinsdag 2 april 2013

April 2013: Broodje bakken

Aangezien het maar geen voorjaar wil worden, het buiten nog steeds koud en nat is, ga ik maar weer eens aan het bakken. 

In Hongarije zijn bijna geen kant-en-klaar producten te verkrijgen. Alles op bakgebied begint dus met bloem, meel, gist, suiker en boter. Back to basic dus. Dat viel niet mee. Een goed deeg kneden is een kunst apart, laat staan een goed brood bakken. Ik wilde de broodbakmachine niet gebruiken: Zo'n gat in je brood vind ik 10x niks. 
Eerst de goede spullen vinden in het Hongaars. Bakken doen Hongaren nog veel zelf dus allerlei basic-producten zijn hier goed verkrijgbaar. Gist en diverse soorten pitten waren snel gevonden. Volkoren producten is al lastiger, bruinbrood kennen de Hongaren niet, dus ook volkorenmeel vind je niet makkelijk. 
Omdat ik graag een gezond brood wilde bakken, kwam ik uit op een speltbrood. Het zoeken naar spelt-meel voelde als zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik kon geen goede vertaling vinden op internet, dus wist ik niet goed waarnaar ik moest zoeken in de schappen, laat staan dat ik iemand in de supermarkt duidelijk kon maken wat ik zocht. 
Mijn (duitse) buurvrouw bracht uitkomst: Zij is zelf een enthousiaste bakster en met handen en voeten wist ik haar duidelijk te maken wat ik zocht. Bij een filiaal van een Duitse drogist lag zowaar Dinkelmehl in de schappen. Hieperdepiep. 1e horde genomen.

Mijn eerste baksel was een grote teleurstelling. Zelfs Jim wilde het niet. Dat was duidelijk: het recept van internet ging 'm niet worden. 
Weer bracht mijn Duitse buurvrouw uitkomst. Zowaar, in een bakboek van Dr Oetker (dè bakhulp van iedere huisvrouw) stond een recept voor een speltbrood èn allerlei tips om een goed deeg te verkrijgen:


Eerst mengen en kneden met de deeghaken, (een minuut langzaam, dan 5 minuten op hoogste stand), dan rijzen op een warme plek. Onze Hongaarse tegelkachel is hiervoor ideaal: Bovenop is het precies de goede temperatuur. 










Ziehier het resultaat: Speltbrood met pompoenpitten
Het ziet er goed uit, zeg nou zelf. Mijn proefpanel bestaande uit mijn 2 mannen hebben geproefd en het brood is zowel op smaak als op substantie goedgekeurd! 

Wie het recept wil, kan contact opnemen.

2 opmerkingen:

  1. Hallo, ik heb met plezier je verhaal gelezen over het bakken van brood en zou heel graag je recept willen hebben als het kan. Weet alleen niet of ik een emailadres moet doorgeven of dat je dicht bericht al via de mail krijgt. Hartelijke groetjes en vast bedankt voor de eventuele moeite die je er voor moet doen. Heb van Annemarie van Hemelrijk ook al een recept gehad maar meerdere en zeker van speltbrood (glutenvrij toch?) is altijd makkelijk lijkt mij. Hanny Stoekenbroek - Nagyvisnyó

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanny. Hierbij het recept voor Speltbrood


      SPELTBROOD


      Benodigdheden: 500 gram speltmeel
      1 pakje gist
      2 tl zout
      300 ml lauw water
      2 el olie (zonnebloem- of olijf-)
      70 gr grofgehakte pompoenpitten ( eventueel)

      Bereiden: Het meel en de gist goed mengen in een beslagkom. Daarna het water, het zout en olie toevoegen. (evt ook pitten).
      Alles met een mixer met deeghaken mengen, op de laagste stand, vervolgens nog vijf minuten op hoogste stand tot een goed deeg mixen

      Het deeg met wat meel bestuiven en op een warme plaats laten rijzen totdat het flink is gerezen (ongeveer 40 min.)
      De oven voorverwarmen op 250 graden (hetelucht: 230). Het deeg in een vorm kneden voor een groot of twee kleine broden. Het deeg met water bestrijken en er
      evt. wat pitten ter versiering op aanbrengen. Vervolgens weer zo'n 20 minuten
      laten rijzen.

      Als de oven op temperatuur is, de broden op de onderste richel zetten, in bakblik of op bakpapier op een bakplaat. 5 minuten bakken en dan de temperatuur met 50 graden omlaag brengen (200 resp. 180 graden) en nog 25 minuten bakken.
      De broden eruit nemen en op een rooster laten afkoelen.


      Succes

      Verwijderen